Oticon udvikler sit brand med nyt visuelt udtryk og nyt pay-off. Det sker i takt med tidens teknologiske udvikling, nye brugerbehov og en verdensbefolkning, der bliver ældre. Jan Kofoed, Global Marketing Director i Oticon, sætter ord på, hvad det nye brand betyder for Oticon, for dig og for brugerne.
Der er fart på i dag. Verden, vi bevæger os i, er i konstant forandring – og vi forandrer os med den. Folk bliver i gennemsnit ældre, og antallet af personer med høretab stiger. I dag har mere end 5 % af verdens befolkning et høretab. Det svarer i runde tal til 466 millioner mennesker, og det er i 2050 estimeret til at overstige 900 millioner.* Samtidig er vi vidner til flere teknologiske gennembrud, der åbner op for nye muligheder inden for fremtidens hørerehabilitering. Der bliver stillet højere krav til teknologien, og vi ændrer vores adfærd i takt med, at teknologien udvikler sig. Flere ældre personer er åbne for moderne teknologi, og de er nysgerrige på, hvordan den kan hjælpe dem til et bedre, lettere og mere aktivt liv. Og det er vi også i Oticon
Det er generelle trends, som Jan Kofoed, Global Marketing Director i Oticon, også kan genkende:
”Tingene omkring os ændrer sig. Og det går hurtigt. Tag bare noget som en GPS. For ca. 15 år siden havde jeg en lommecomputer forbundet til et GPS modul, som man lagde op i bilens forrude – og det var noget af det smarteste, man kunne få, dengang. I dag har alle en GPS – enten på telefonen eller indbygget i bilen – og det er en udvikling på bare 15 år. Dengang var høreapparatet vores kerneprodukt. Det er det også i dag, men i dag har ting som konnektivitet, apps og ’remote fitting’ gjort hele teknologien omkring høreapparater mere kompleks, men det tilbyder samtidig også helt nye muligheder. Muligheder, som vores kunder efterspørger, og som giver Oticon muligheder for at gøre en kæmpe forskel for folk med høretab.
People First bliver til life-changing technology
Vores brand er i god behold, og de seneste innovationer og teknologiske gennembrud har formet Oticon til et af de stærkeste brands i høreapparatindustrien. I stedet for at tilpasse os normerne inden for audiologi og teknologi tænker vi anderledes for at sætte nye standarder. I det sidste årti har vi med lanceringer som Oticon Opn™ og Oticon Opn S™ og herunder den åbne lydoplevelse banet vej for nye normer inden for høreapparatindustrien – og det er dette momentum, der skal drive os fremad mod en verden, hvor høretab ikke er en begrænsning.
Vi har fået et nyt pay-off: life-changing technology.
Vi tager dermed afsked med people first, men den menneskelige indsigt og omsorg er stadig at finde. Den er i vores DNA, og den er at finde i vores nye pay-off. For hvad kræver det at ændre et liv? Det kræver indsigt i mennesker, og måden hvorpå de lever deres liv – og så kræver det teknologi. Førende teknologi. I Oticon ændrer vi normerne og skubber til teknologiens grænser for at ændre livet for mennesker med høretab – en mission, der bl.a. afspejles i det nye pay-off.
Baseret på undersøgelser
”Vi har undersøgt vores brand med både interne og eksterne analyser. Resultaterne pegede alle i samme retning: Oticon skal være teknologisk førende. Vi skal være denne her ’go-to-person’ inden for teknologien, der gør tingene lettere. Vi skal forstå brugerne, og hvordan vi bedst kan levere produkter, så et liv med høretab ikke giver begrænsninger. Undersøgelserne viste også, at People First ikke længere favnede det, Oticon står for. People First har tjent os godt og bragt os til, hvor vi er. Det blev bare mere klart for os, at det var tid til at opdatere kommunikationen af, hvem vi er. Oticon life-changing technology er vores nye position. Det er i spændingsfeltet mellem life-changing og technology, at der sker mirakler. Det er gennem forståelse af brugerne og en konstant udfordring af de teknologiske muligheder vi skaber innovation. Innovation der i mange tilfælde får afgørende betydning for brugernes livskvalitet.,” fortæller Jan Kofoed.
Sammen med det nye pay-off, life-changing technology, får Oticons visuelle identitet en subtil men vigtig opdatering med bl.a. nye farver, et label tag og opdateret logo.
> Læs også: Hvad betyder det nye brand for brugerne og hørespecialisterne?
*Kilde: World Health Organization (2018 og 2019)